Неделя, Януари 06, 2008

ОТВОРЕНО ПИСМО

ДО МЕДИИТЕ
ДО ПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ АГЕНЦИИ , ВЕДОМСТВА И ИНСТИТУЦИИ
ДО НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
ДО ВСИЧКИ, КОИТО НЕ СА ГЛЕДАЛИ ФИЛМА “BAKLAVA”


От Алексо Петров,
продуцент и режисьор на българският игрален филм „Baklava”


УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

Това писмо е провокирано от една медийна изява на загрижени и възмутени граждани от „порнографските клипчета с български сираци” появили се напоследък в интернет / http://www.focus-news.net/?id=n856434 /,
както и от някои коментари под същите тези клипчета в българските видео сайтове / http://www.vbox7.com/play:47b3b31b, http://www.vbox7.com/play:770e4358 /

Става въпрос за трейлърите и промо-клиповете на българският игрален филм „Baklava”, качени и разпространили се в YouTube, Vbox7, Clip4e, GoogleVideo и други...

Признавам си - този път не успях да въздържа гнева и отвращението си и ще се опитам да бъда поне толкова искрен, безкомпромисен и директен колкото и във „Baklava”.

Като продуцент и режисьор на филма аз изразявам не само собствената си позиция на гражданин и мислещ човек, но и тази на хората от екипа и организациите които стоят зад проекта „Baklava” / http://b-a-k-l-a-v-a.blogspot.com /:
-Лост Вулгарос продъкшънс
-Фондация “Креативен център за обмен - България”
-Червен кръст - Бургас
-Филмова компания “Две и половина”
-сдружение против насилието в училищата „Лумена”

По време на потготовката и снимките на филма помагаха също така държавни служители, общински съветници, главни редактори на печатни издания, директори на: училище, дом за култура, читалище, полицейско управление, летище, противопожарна отбрана и... обикновени бачкатори от Бургас, Меден рудник, Царево, Варна и София.

Същите тези хора, които за огромно съжалeние може би няма да видят филма, поради цитираната по-горе „загриженост” на някои институции и медии...

Такъв най-малкото странен и различен филм не би бил възможен по критериите на Българската Национална Телевизия и Националния Филмов Център, където всяка година хитреците, които са в комисията разменят субсидии със тези, които са в комисията на следващата и след това си се самонаграждават по българските фестивали. А зрителите обръщат поглед на другата страна когато чуят за български филм...Позната родна картинка.

Но не самия филм, а пътуването, приключението е наи-важното за мен и за всички нас от екипа, но най-вече за децата от Дома в Бургас, за самодейците от театралния състав на Царево, за актьорите и приятелите - за всички които се докоснаха до магията и се оставиха тя да ги води...Поне за осем седмици.

Влизам за първи път в Дома (“Ал. Георгиев – Коджакефалията” – Бургас), във фойето насядали няколко деца. Не знаят кой съм, за какво идвам...И едното от тях посочва към мен с показалец, после посочва към себе си и кима уверено. След няколко кастинга именно той се оказва нашия Коце. Нямам какво просто да направя – тои ме избра мене.
Христо и до днес си е в Дома, бяга редовно за по няколоко седмици, скита нощем, не спи, пропушил е (на 9 години)..ама такъв си е той– авантюрист.
И това е точната дума за снимачния период – ужасяваща, стъписваща Авантюра!
Разказите и случките на които бях свидетел и умело изиграните сцени от малките актьори говореха сами за мъката на тяхното безпътно съществуване.
Един от актьорите се самозапали в кадър, два пъти ни задържаха охрани на заведения и обекти, няколко пъти губихме техника, единия “главен актьор” се загуби за 12 часа и след престой в полицията ни го върнаха на другия ден, от една правителствена Агентура се опитаха да ни цензурират и няколко дни имахме забрана да снимаме с децата, Христо стачкува няколко дни, нагледахме се на малолетни крадци на коли, непълнолетни проститутки, местни поети и всякакви образи, скитници, пияници, чалга звезди, фенове, обикновени мошеници, гларуси и пенсионери-мечтатели... Луда работа!
Този „документален кошмар” на който бях свидетел след завръщането ми в България се превърна в „игрален трилър” след приключването на монтажа на филма. За съжаление, това което може би ще видите ако гледате целия филм, не е художествена измислица, а ужасяваща картина на действителността, която вие или не можете или не искате да видите в заобикалящия ви живот.

Не искам да обяснявам какво съм искал да кажа с филма – за зрящите той не само говори, а крещи. Крещи от болка, безверие, безизходица...
За останалите – може би на моменти забавлява, шокира или изчервява, но и най-малкото показва какво наистина се случва в момента в България. На улицата, в панелките, по спирките, на тв екрана, на препълнените стадиони на попфолк концертите, в баровете, в домовете за сираци и изоставени деца, наречени евфемистичтно „домове за деца лишени от родителска грижа” - съкратено ДДЛРГ /вж. някой от многобройните правителствени официални доклади” по обществения проблем”/.

Един документален поглед на човека дошъл си вкъщи след години „навън”.
И невярващ на очите си.
Нещо повече – това, което се случва по улиците на българските деца е далеч по- ужасяващо от показаното във филма. Пристигайки в София с готов сценарий – още от първия ден започнах да го променям. Със нещата, които виждах, които виждаха и приятелите останали в България, но за тях тук всичко беше „нормално” сякаш това е нормалното състояния на нещата. И вместо да огранича разказа с веселото пътуване на двамата братя, добавях нови образи, случки, звуци. Някои от тях доста неприятни на вкус...

Не мога да си позволя да давам рецепти или решения, да поучавам или съдя. Едничкото ми желание е колкото се може повече хора да прогледнат, да видят това, което подминават всеки ден или оправдават с израза „българска работа”, да се замислят.

Ще си позволя обаче да задам няколко въпроса на засегнатите от „сексуалните сцени” загрижени граждани, на заинтересованите институции и на хората в костюми, парадиращи с гръмки обещания и загрижени физиономии:

-Откога и защо държавата рекламира официално попфолк – културата и поощрява политици, които се снимат с чалга звезди и промотират чалга-моделът на възпитание?

-Каква държава е тази, в която виреят депутати, които причакват малолетни деца в подлезите на гарите и протектират бизнеса с легални и нелегални наркотици и хазарт?

-Докога ще си затваряме очите пред нерешените проблеми на „децата от улицата”,

пред затъващотото образование и липсата на възпитаващи стойности в масовата култура,

пред крайната бедност и капсулиране на „аутсайдерската класа” като най-многобройното малцинство,

пред детската проституция и липса на сексуално образование и култура,

пред наркотична зависимост, насилие и престъпност в детска възраст характерни за Бразилия или Юар...

и още и още и още...

Няма да продължавам. Мисля, че не бедната икономика и глада, а отвращението от политиката и липсата на елементарна култура в българското общество прогониха огромна част от мислещите българи в чужбина. В резултат не само намаляваме като нация, но и ставаме все по-некачествени като морал. И ако икономиката рано или късно ще се оправи, то едва ли може да се каже същото за мисълта, за духа, за морала...

Лицемерието на хората в костюми, тупащи се в гърдите уморява. Приспало е българина в следобедната дрямка на забравата...

Истината e… че нищо не зависи от нас. Политически коректно изиграното доверие на народа, унищожаването на ценностите на българина го праща да търси щастието си във временни и лесни за придобиване пространства. Най-зависими са децата и то децата без родителски надзор.


На една от закритите прожекции на филма зададохме въпроса „Какво значи за вас Баклава?” на излизащите зрители. Деветдесет процента от тях отговориха с една дума: „България”.


Алексо Петров
филмов продуцент и режисьор

alexopetrov@lostvulgaros.com
www.baklava-themovie.com


88 Comments:

  • Здрасти,
    За съжаление не съм гледал филма, но много бих искал. Писмото ти е доста разтърсващо и много бих се радвал да се пребориш с всички трудности и да успееш да покажеш "другата България" на живеещите в България.
    Успех!

    By Blogger bulmak, at 1/07/2008 12:10 PM  

  • Истината винаги боли и винаги има страшно лице. Вероятно е страшно да осъзнаеш, че всяка сутрин се будим на място, което се нарича България.
    И вероятно ни е по-удобно да не гледаме такива филми, за да не се стряскаме преди сън.
    Сега наистина съжалявам, че не напуснах страната преди години.
    От мен щеше да стане един щастлив мияч на чинии.

    By Blogger Ивайло, at 1/08/2008 9:23 AM  

  • Здравейте, изгледах трейлърите, чак днес разбрах за филма и то от лошите новини, които са по агенция "Фокус".

    Кога ще го видим по кината или в някой от торент сайтовете. Филмът изглежда обещаващ! Монтажът, съдейки по трейлърите, е страхотен!

    Поздрави!

    Симион
    www.nabludatel.info

    By Blogger Симион Патеев, at 1/08/2008 10:42 AM  

  • Много шум за истина. За съжаление много често, когато не ни харесва това, което виждаме, обвиняваме огледалото. Трейлърите и описанието на работата са интересни, жалко, че нямам възможност да видя и самия филм. Успех!

    Кр. Крумов
    http://novinarium.blogspot.com

    By Blogger Красимир Крумов, at 1/08/2008 12:23 PM  

  • Alex ,prav si brato!!!!
    az sym "gorq6tiq roker-nacionalist "ot filma.(Ne 4e ima zna4enie.)
    Jalko,4e nqma da go izgledam toq film!
    Ama kato se zamislq to i jivota v na6ata rodina si e napravo sy6tiq kato scenariq na filma!
    Dano ustoi6 na natiska na raznite politi4eski i drugi atrofirali kritici!!!

    By Blogger bogleufo, at 1/08/2008 1:11 PM  

  • Уважаеми г-н Петров,

    Бих искал да изкажа подкрепата си към вас и да ви призова да бъдете все така силен. Някой най-накрая трябва да накара хората живеещи в страната на слепите да прогледнат.

    Надявам се някой ден да мога да видя целият ви филм.

    Успех!
    Иво Стоянов

    By Blogger Ivo, at 1/08/2008 3:37 PM  

  • OT kade da si svalq toq adski gotiv film :) poshtata mi e vaskozzz@abv.bg ako nqkoi znae pls kajete toq film shte e dosta gledan v Bg siguren sam bravo na 4oveka i se taka da prodaljava uspeh :)

    By Blogger VasKo, at 1/08/2008 4:56 PM  

  • Прекалено дълго встъпление!
    Иначе съм съгласен, че истинският живот е сто пъти по-гаден от филма!
    Че филмът отразява прекалено грозната реалност и че не филмът е виновен за нея.

    By Blogger ИВО, at 1/08/2008 5:12 PM  

  • Браво.
    Така се прави кино.
    Киното не са ефекти и лъскави девойки. Киното служи на обществото.
    Това че филма не е "излъскан" и
    клиширан с "турбо режисьорска" динамика е качество.

    Извън това малко приятелски съвети ако позволиш.
    Съжалявам че поста ще е дългичък. Обикновено нямам навик да дрънкам по-блоговете.

    Филма ти не е скандален.
    Скандална и ненормална е реакцията на тези, които си позволяват да моралничат без да искат да се огледат и замислят.
    Живеят в елементарна матрица, създадена от чудовища с изкривено съзнание и сетива,на които те са дали и ножа и хляба.

    ФИлма замен е едно добро начало.
    Нито за секунда не позволявай мението на околните да ти промени мирогледа. Без значение дали са овце или "професионалисти", като 90 процента от населението обитаващо земите наречени България.
    Аз и казвам от 95та година Вулгария.

    Овцата иска само едно.
    Сочна паша. Редовно.
    И яко стригане. Пак редовно.
    Понекога бой и малко маанета.

    Истината боли.
    Само че, в очите на българина тя не боли, той просто не обича нещо да му разваля рахатлъка, да му се казва че е роб, страхлив, предател и завистник. Той обича комфорта на ракийката и салатката.
    Може да му вземеш всичко, може да го крадеш, лъжеш, биеш и унижаваш, но недай си Боже да му пипнеш Грозовата и Шопската, те тогава загази яко.
    Всичко останало не го засяга.
    Ма някой умира на улицата пред него. Да не е стоял там където не трябва.
    Ма съседа му ограбили апартамента.
    Да не си е купувал нова уредба и да се хвали.

    Не казвам че няма истински хора във
    Вулгария. Просто те не са модерни.
    Нямат силикон и колаген.
    Не карат коли за по 300 000 евро.
    Не ги снимат по списанията.
    Тоест ако във Вулгария нямаш пари не си човек.

    Това не е умишлено пробутано.
    Не е виновно правителството.
    Не са виновни чалга певиците.
    Не са виновни полицаите.
    Не са виновни учителите.

    Това е истинското лице на българина (с редки изключения подчертаващи правилото).

    Той е беден. Духовно.
    Морала не се насажда.
    Морала е нещо с което човек се ражда.
    Можеш да го засилиш или намалиш, но не можеш да го премахнеш или създадеш.

    Не забравяй и друго. Хората са страхливи в сърцата си.
    Страх ги е да мечтаят. Предпочитат
    да гледат Азис, вместо да работят за бъдещето си като променят живота си и себе си съзнателно.

    Българина е стопроцентов едноклетъчен вид.
    Той винаги е сам, защото е булгар.
    Той иска да има без да дава.
    Той иска да е центъра на вселената.
    Той иска Европата да му доде на крака и да му направи Евалата.
    Той иска да не плаща данъци а всички да му плащат наеми.

    Апропо:
    Тези които реват ,че филма ти има скандални сцени, да се благодарят, че такива като мен не са хванали камерата. Аз не бих снимал домове за сираци. Просто ще пусна камерата и ще снимам една година това което виждам. Огледалото им е криво. Щото всички ги е страх да виждат. Замисли се каква е реакцията на повечето хора от камерата? Бягат. Не искат да ги знаят, не искат имат публично мнение.
    От къде тази гузна съвест? Може би защото дълбоко в себе си знаят, че чакат момента, в който ще се продадат за една ракийка и салатка. Момента, в които притежанието на 100 квадрата "ново строителство" в Белите Брези (на цената на къща в Испания,ха) ще ги направи доволни и щастливи.
    Момента, в който плазмения телевизор в хола че им покаже Славито и мацките.
    Нали не очакваш брато, некой тарикат да си пусне филма ти на 70 инчовия талавизор, а?

    Тези малоумни млекопитаещи, които пищят при вида на кадрите от филма ти нека си погледнат в малките изсъхнали душички.
    И да знаят, че децата които си снимал са с по-чисти души от техните.

    А рецептата за българина мие ясна: Чалга, бой и ниско стригане.

    Искрено ти желая успех, добър адвокат и да изразиш себе си напълно и искрено.
    А и бъди подготвен и за по-грозни "човешки" реакции.

    By Blogger Nubizus, at 1/08/2008 5:36 PM  

  • Do Alexo Petrov,

    S neturpenie ochakvam da gledam "Baklava". Strannoto e, che sled kato prochetoh komentara ti v blog-a, raxbrah che az ne sum edinstveniat chovek (izvin Bulgaria), koito vijda realnosta tam kato edno bezmoralno blato. Tova na koeto sum bil svidetel prez "vakanciite" si v Bulgaria e jalko. Jalko za decata tam, i za budeshteto na rodinata ni.

    Ne obrishtaite vnimania na puliticheskiat natisk nad vashiat film, nito puk na komentarite na jurnalistite - ta kakvi jurnalisti sa te, sram me e kato cheta bezbroinite chijdici v pisanoto ot tih, a da ne govorim i za pornografiata ot poslednata stranica na pochti vseki BG vestnik na shtanda.

    Moga da produljavam bezkraino za socialnite perverzii v Maika Bulgaria, no samo shte se iadosam izlishno. Edno neshto zam - che niama da pozvolia na moite deca da jiveiat v tova koeto e ostanalo ot Bulgaria.... za sujalenia.

    Otnovo, pojelavam Vi yspeh i znaite che imate moiata podrijka. Suguren sum che i mnogo drugi istinski Bulgari v chujbina sa sushto na tova mnenie.

    yspeh, yspeh, yspeh!

    Peter

    By Blogger Peter, at 1/08/2008 6:49 PM  

  • Do Alexo Petrov,

    S neturpenie ochakvam da gledam "Baklava". Strannoto e, che sled kato prochetoh komentara ti v blog-a, raxbrah che az ne sum edinstveniat chovek (izvin Bulgaria), koito vijda realnosta tam kato edno bezmoralno blato. Tova na koeto sum bil svidetel prez "vakanciite" si v Bulgaria e jalko. Jalko za decata tam, i za budeshteto na rodinata ni.

    Ne obrishtaite vnimania na puliticheskiat natisk nad vashiat film, nito puk na komentarite na jurnalistite - ta kakvi jurnalisti sa te, sram me e kato cheta bezbroinite chijdici v pisanoto ot tih, a da ne govorim i za pornografiata ot poslednata stranica na pochti vseki BG vestnik na shtanda.

    Moga da produljavam bezkraino za socialnite perverzii v Maika Bulgaria, no samo shte se iadosam izlishno. Edno neshto zam - che niama da pozvolia na moite deca da jiveiat v tova koeto e ostanalo ot Bulgaria.... za sujalenia.

    Otnovo, pojelavam Vi yspeh i znaite che imate moiata podrijka. Suguren sum che i mnogo drugi istinski Bulgari v chujbina sa sushto na tova mnenie.

    yspeh, yspeh, yspeh!

    Peter

    By Blogger Peter, at 1/08/2008 6:49 PM  

  • Интересен замисъл, който предизвика доста бурни реакции. Вярно малко е попрекалил господин режисьорът с бруталните сцени. Дори за секунда много добре се вижда чиста порнография.
    Категорично НЕ МИСЛЯ, че този филм е някакво отражение на живота в България. Отражение на живота на малцинствата, отражение на животът в дома, в който е сниман филма, отражение на животът на пропаднали хора - да, възможно е. Твърдо НЕ на това да е отражение на България!
    Не, не си затварям очите, че такива неща съществуват, но да се обърнем към известното американско гето? Какво ще кажете? Там не е ли същото?
    Страхувам се, че филмът ще излезе извън пределите на България и пак ще лъснем с някаква криворазбрана действителност. Пак ще има ромски деца - "Децата на България" ! БИВА ЛИ ТАКОВА НЕЩО, българи? Няма ли някой да направи един реален филм? Какво ще ми показвате малцинствата? Всяка държава ги има, да. Но не ги излага на първа линия и да се гордее с тях. Да прави филми за тях. Да публикува техни снимки - това е цялата нация. МОЛЯ ВИ!
    И още нещо: щом навремето си избягал, затворил си очите за ставащото в България, поради каква причина идваш тук пак "да снимаш живота"? Там няма ли ги тези неща? При някоя мацка ли се върна? Щом веднъж си избягал нищо не ти дава право да обвиняваш когото и да било за каквото и да било! Да си стоял тук и да си помогнал! На избори ходи ли? Направи ли нещо за промяната на политическия живот в България? Знаеш ли кои са държавниците? Какъв е този псевдо патриотизъм? И накрая: Живял ли си с 200 лв. на месец за 3-членно семейство /неромско - на тях повече пари им дават/ в днешно време?

    By Blogger българче, at 1/08/2008 8:38 PM  

  • Поредното изкуствено създаване на масова истерия, което цели да отклони вниманието ни от това, какво наистина се случва в България. Това, което видях и от двата трейлъра е че, първо, порно няма, второ, става въпрос за форма на социална критика, трето, от чисто кинематографска гледна точка (най-малкото - операторска), филмът е светлинни години напред от огромната част от продукцията, в последните години се произвежда в Бъргария под името "кино".

    Ето първата ми реакция, когато видях трейлъра. Сега ще публикувам този коментар и в собствения си блог.

    By Blogger Светла Енчева, at 1/08/2008 10:21 PM  

  • П.п. Извинявам се за грешката с линка, ето правилния линк - http://svetlaen.blogspot.com/2008/01/blog-post_2364.html

    By Blogger Светла Енчева, at 1/08/2008 10:22 PM  

  • "Пак ще има ромски деца - "Децата на България" ! БИВА ЛИ ТАКОВА НЕЩО, българи?"

    Децата са си винаги деца.

    By Blogger Ивайло, at 1/08/2008 11:35 PM  

  • Пич, да не ти пука, продължавай напред смело. Както се вижда и от коментарите тука, много хора мислят като теб. Българските казионни медии и политици живеят още в комунистическо, без интернет и без уважение към свободата на творческо изразяване. Не съм гледал филма, иска ми се да е хубав, трейлърите са доста обещаващи и разтърсващи. Научих за филма от новините по БНТ - не съм в БГ, но гледам БНТ. Направо онемях от представянето в новините - особено след като ти прегледах трейлърите и видях за какво реално става дума.

    По новините нещата бяха представени съвсем различно - порно с деца, насилие спрямо деца... сякаш ставаше дума за поредния извратен западняк (в случая български емигрант, "забягнал" обаче на запад), тръгнал на детски секс туризъм в някоя бедна страна. Все повече започвам да мисля, че властта не иска светът да види какво е реалното състояние на децата в такива домове. Състоянието на тия домове и на тия деца е най-големият срам за политици, медии (къде са им разследванията), а и за всеки редови българин (включвам и себе си тука). Истинската мизерия и насилие не се показва, затова пък медиите заливат електората с новини за новопокълналия БГ елит - сватби, скъпи коли, яхти, руси пички (може и чернокоси, ама да са манекенки). Отврат.
    Все пак внимавай като се връщаш в БГ - като нищо ще те тикнат в пандиза за уронване на престиж, за секс с деца или по някой друго екзотичен параграф:).

    By Blogger Lubo, at 1/09/2008 12:33 AM  

  • Kum Bulgarche:

    Ami tochno takiva kato vas sa problema na Bulgaria. Tolkova ste se obezverili, che mrazite dori sebe si.

    Interesno mi e bilo vinagi kato vidia nikoi koito plache ot mizeriata, i vuv sushtoto vreme razviava BG flag-s i kreshti Velia Bulgaria.

    Haide suzvemete se!

    Vlezrete v purvata diskoteka i shte vidite 14-18 godishni deca (ako ne i po-malki) da se drogirat e e_ _ _t v toaletnite.

    E, decata sa si deca.... bezmoralni dushi.

    By Blogger Peter, at 1/09/2008 2:35 AM  

  • Не съм гледал филма, но с удоволствие бих се насладил на поредната БГ глупост.
    Надявам се да ме разочаровате, но личното ми убеждение е че у нас, както социалните институции, както загорелите за горещи заглавия празноглави журналисти, така и т.нар артисти не струват.
    Всичко е борба за залък хляб.
    Дано поне сте нахранили децата.
    п.с. Подготовка се пише с Д
    banditko

    By Blogger banditko, at 1/09/2008 3:37 AM  

  • Стана ми доста интересно, малко ми е кофти щото съм от Бургас, но и аз съм се нагледала на грозни гледки и редовно ми се налага да бягам по улицата от малки момченца които ме гонят да ме фанат за ... или да ми искат една цигара и така, което мен лично много ме стряска и със сигурност не ми е приятно ! Цялата изтръпнах докато гледах кратките клипчета по сайтовете и откритото писмо... Плаче ми се, надявам се всичко да се промени, защото има толкова абсурдни неща, които се приемат толкова спокойно... Обичам България и бих дала всичко тя да се превърне в идеално кътче за живеене с розово бъдеще !

    By Blogger miLyTy, at 1/09/2008 4:58 AM  

  • Zdrvaei!...
    Pro4etoh pismoto ti nqkolko pati,,,istinata si e istina,,,no kogato izleze naqve vseki zapo4va da se pravi,kato 4e li za parvi pat se slu4va,,da ama ne,istinata e takava,grozna kartina,potresava6ti sceni,prostitutki,narkomani,,,i politici i upravnici zatvara6ti si o4ite,,,,,
    Ne sam gledala filma,iskami se da go gledam,,,i da prav si za tova 4e misle6tite Balgari ne sa v rodnat si strana,,
    Pojlevam ti vsi4ko nai-dobro i dano otvori6 o4ite na vsi4ki prave6ti se na slepi v Bulgaria
    Anita

    By Blogger ani, at 1/09/2008 5:06 AM  

  • Ето това Алексо, можеш ли да обясниш какво е? взето е от трейлъра ??? не е ли порнография? това ли всички по-нагоре с нетърпение очаквате да гледате, след като ви е харесал трейлъра

    още тук

    By Blogger voxy, at 1/09/2008 7:13 AM  

  • Радвам се,че все пак има истина, освен куртоазия и псевдокултура. Браво на voxy. За пореден път извратеното се представя за авангардно изкуство. ЛИЦЕМЕРИ! Ако бяха вашите деца,едва ли щяхте да ги снимате в подобни сцени. Но нали са "ничии" деца, съблазнявате ги. Добре е,че има и гражданско общество, за да има нужната реакция на подобни помии. Всички други аргументи против също са важни, примерно,че и извън България може да се гледа филма. Най-важното е,че са засегнати деца.

    By Blogger ever, at 1/09/2008 7:30 AM  

  • ". Добре е,че има и гражданско общество"
    Хахахахахахаха...гражданско общество... в България?!....ахахахахаха

    By Blogger gorthaur, at 1/09/2008 8:18 AM  

  • Respect, човече. Хич да не ти пука от воя на тия лицемери!

    By Blogger loop4o, at 1/09/2008 8:42 AM  

  • ot kade moga da gledam filma mnogo e istinski i ot klipovete koito vidqh mn mi haresa nqkoi ako znae mn molq da kaje

    By Blogger sara, at 1/09/2008 8:47 AM  

  • Тази публикация е премахната от автора.

    By Blogger Янко Лозанов, at 1/09/2008 9:48 AM  

  • Разбирам протеста срещу порока, бездуховността и невежеството! Време беше! Но това ли бяха най-подходящите средства? Естествено, че е нелепо да убиваме вестоносеца заради лошата вест, но все си мисля, че изкуството е нещо повече от буквално пресъздаване на реалността с акцент върху негативното и вулгарното. Нима творецът няма други средства да въздейства освен с цинизъм. И не е ли малко наивно да крещиш, че всички са слепи, а ти си едноокият, който ще ги поведе. Въпросът с това нужен ли ни е урок по родолюбие от имигрант е спорен! Ботев също е бил имигрант, но не снима от кораба калта покрай козлодуйския бряг, а слиза, целува земята и умира тук, Алексо! Не всички тук сме слепи и не винаги сме стояли безмълвно срещу чалгата. Четири години преди гръмовното ти идване създадохме това: www.slova-bg.com Никоя телевизия не го излъчи тогава, не го иска и сега. Не забравяй, че това също е България. Отговори ми защо според теб имаме сходен проблем, макар да ползваме диаметрално противоположни средства за противопоставяне срещу едно и също нещо? Отговорът е ясен: Това, срещу което заставаме ти и аз и хиляди мислещи българи, цялата разплуха, продажност и упадачна еуфория, в които тъне България днес не са факти, не са дори следствия - ТЕ СА ДЪЛГОСРОЧНА ЦЕЛ на българската вътрешна политика.
    P.S.
    Чалгата не е просто забавление за простаци, тя е ИСЛЯМСКИ ФУНДАМЕНТАЛИЗЪМ В ДЕЙСТВИЕ!
    Желая ти много смелост, мъдрост и още повече спонтанност!

    By Blogger Янко Лозанов, at 1/09/2008 9:59 AM  

  • Въпреки, че не харесах филма кой зане колко, твърдо подкрепям Алексо Петров за начинанието и се възмущавам от начина, по който медиите третират въпроса. Как пък нито един журналист не си зададе въпроса за авторското търсене, гледна точка и т.н., нито един не потърси да види какво въобще има във филма.
    Видях изваденият от Voxy кадър. Аз този кадър не го видях в трейлъра. Може би е сублиминален? Дори и да е така (и въпреки, че не одобрявам употребата на сублиминални образи), нима си мислите, че автора наистина е снимал този кадър с децата, а не го е взел от интернет, където такива ги има на килограм? Това за мен може само болен мозък да го измисли. Жалкото от цялата история е, че сега ще има още повече пречки за независимите кинаджии. Ама то киното винаги си е било борба. Така че кураж, Алексо.

    By Blogger Demiurge, at 1/09/2008 10:52 AM  

  • Давайте филма

    Само така можем да контролираме политиците ни - като показваме на света каква безотговорност изпитват към "поверения им за ръководене нараод"
    Подкрепям напълно проекта - с две ръце
    ...и чакам филма !

    By Blogger sraci, at 1/09/2008 11:29 AM  

  • Изглежда филмът е със силно въздействие и отразява действителността. По тази причина се раздухват типични балкански махленщини от типа на "абе видяхте ли детската порнография". Изгледах трейлърите и никъде не видях участие на деца в порно сцени. Вероятно тези които са видяли това, което аз не успях, се дължи на тяхното извратено съзнание.
    Предполагам, филмът ще е огледало на това, което се случва край нас, но ние удобно избягваме да видим, за да се чувстваме щастливи.
    Наистина жалко, че се превърнахме не само в страна, която толерира чалга културата, но освен това страна, която нормативно налага чалгата в съзнанието на всеки българин. Страна в която овчето мислене е на почит.

    By Blogger Кирил Стоянов, at 1/09/2008 12:36 PM  

  • Срещу чувството на вина, което този филм [вероятно] събужда у мнозина ще се изправи стена от отрицание и обругаване. Този, който се противопоставя на реалността с отричането й, най-вероятно има принос в създаването й! Най-големите насилници и перверзници ще викат най-силно срещу всеки опит да бъдат изкарани на светло практики и хора, които са им душевно близки. Според мен никак не е случайно, че държавните чиновници (т.нар. "експерти"), политиците и агентите на правителството, отговорни за (анти)социалната политика на държавата, първи скачат срещу идеята за този филм. Защото те, и самите институции, с които се идентифицират (а не с хората, заради които тези институции принципно съществуват), са едни от най-големите субекти, генериращи и поддържащи насилие в държавата. Перверзно е да се отвърща поглед от реалността и да се заклеймяват опитите тя да бъде показана. Някой да е чул официално становище, признаващо наличието на насилие и извращения в българската армия? По-скоро не, нали? А някой да се съмнява, че извращенията и насилието във всичките му форми са същностна характеристика на казармения живмот? Също не, нали? По същия начин реагират институциите в случая с този филм - отричат реалността. Само че всички знаем, че те лъжат! Разликата е, че в този случай не става въпрос за казарма, а за социални услуги! Или анти-социални?! Единственото "страшно" нещо, което може (и трябва) да последва един подобен филм, е няколко висши чиновници да си подадат оставките. В очакване на точно това продължение ще следя сериала... А също така и ще участвам, доколкото и с каквото мога, включително и с този постинг!

    Успех!

    Владо С.

    By Blogger vladosot, at 1/09/2008 12:51 PM  

  • Един друг малоумник - Салвадор Дали - си е правил навремето реклама по подобен начин - с възможно най-много скандали и простотии, за да бъде забелязан. И толкова прост е бил, че ако не е била съпругата му рускиня (която е била блестящ мениджър и маркетолог по призвание), е щял да си умре сиромах с драсканиците си, които именно съпругата му е превърнала във велики рисунки само с помощта на възможно най-наглата и скандална реклама.

    Явно е, че си научил добре урока си по маркетинг, но не си научил най-важното - ТОВА НЕ Е БЪЛГАРИЯ!!! Това Е В България, но НЕ Е България! Това в твоя филм може да е циганията на държавата, но това НЕ Е България и НЕ Е българско! И тези, които показваш не са БЪЛГАРИ, а са цигани - има огромна разлика и толкова по-зле за тебе щом не я знаеш.

    Ако си българин, ще ме разбереш, макар и да не ти харесва и да не си съгласен.

    By Blogger The TEACHER, at 1/09/2008 1:21 PM  

  • Добре казано, Владо С.!

    Към Алексо Петров - мога ли да закъпя филма на DVD?

    Успех!

    By Blogger Peter, at 1/09/2008 1:53 PM  

  • До "the teacher" - добре, че не преподаваш маркетинг или изкуство, щом смиаташ Дали за малоумник...

    By Blogger Peter, at 1/09/2008 2:01 PM  

  • Заплатено ли е на актьорите от дома за деца за труда им? Какво е било възнаграждението и какво се е случило с него?

    Откак видях трейлърите точно тези два въпроса ме тормозят.

    By Blogger Yana, at 1/09/2008 5:52 PM  

  • the teacher,
    АЗ СЪМ БЪЛГАРИН и не те разбирам, отвращавам се даже. Циганите са българи, такива са от години, такива ще си останат. Те живеят В България и са българи не по - малко от теб, или от колкото един българин е европеец. Именно такива като теб, расисти, са причината за съществуването на циганията, нещо което и аз не харесвам. Когато дадеш надежда на циганите, когато те видят смисъл да се обучат, когато знаят , че годините прекарани в училище няма да са напразни, защото ще има кой да ги наеме на работа и ако и тогава не се променят, ще ти подмина коментара.

    Господин Петров,
    поздрави за "Свирки", очаквам "Баклава".

    ssk http://bsskg.wordpress.com

    By Blogger S, at 1/09/2008 6:04 PM  

  • По отношение на коментарите на voxy и ever - изгледала съм трейлъра няколко пъти, но подобен кадър не видях!

    By Blogger Светла Енчева, at 1/09/2008 10:31 PM  

  • Наистина това е поредния пример на това - колко от излязлото от родните ни медии е истина и обективност - това е достойна тема за БАКЛАВА2. Но изобщо да не ти пука - нито за медиите, нито за никой! На който не му харесва да не го гледа. А аз, съдейки по трейлърите - за пръв път виждам, наистина български ФИЛМ. Ако това е порнография, не знам какво е всичкото ни кино до момента, по време и след СОЦ периода. СОЦ киното да си го гледат СОЦ поколението! Аз ще гледам БАКЛАВА.

    By Blogger Lyubo, at 1/10/2008 2:32 AM  

  • Като на кино. Живот като във филм. Успех! Не съм гледала продукцията, но явно е опит да се кажат многото неща с малките хора.

    http://veselinova.blogspot.com/

    By Blogger Били, at 1/10/2008 3:26 AM  

  • Тази публикация е премахната от администратора на блогове.

    By Blogger aNeX, at 1/10/2008 3:46 AM  

  • Тази публикация е премахната от администратора на блогове.

    By Blogger aNeX, at 1/10/2008 3:49 AM  

  • Абе тоя кадър го има, хубаво се загледайте около лика на батко ви бойко какво се явява: http://youtube.com/watch?v=IGH9RCJK8ak

    By Blogger aNeX, at 1/10/2008 3:49 AM  

  • Тази публикация е премахната от автора.

    By Blogger alexo, at 1/10/2008 4:06 AM  

  • моля ве не спамвайте с повтарящи се постове!

    By Blogger alexo, at 1/10/2008 4:09 AM  

  • ПРИЯТЕЛИ,

    ИСКАМ ДА ИЗКАЖА ОГРОМНАТА СИ БЛАГОДАРНОСТ на всички, които ни подкрепят и имат смелоста да застанат с имената си зад идеята на проект БАКЛАВА!

    Алексо Петров
    български кинорежисьор и продуцент

    By Blogger alexo, at 1/10/2008 4:11 AM  

  • Тази публикация е премахната от автора.

    By Blogger Учителят, at 1/10/2008 4:23 AM  

  • До s.

    Когато аз пиша нещо се базирам на факти, а не на простотии като измисленото понятие "расизъм".

    Защо мислиш, че на циганите не е даден шанс да се учат? Известно ли ти е колко цигани са записани в предишното училище, в което работех? Половината от записаните ученици са цигани!!! А известно ли ти е колко от тях посещават редовно училище? По-малко от 10 % от записалите се цигани. А знаеш ли какво направиха като дойдоха на училище след ваканцията? Точно тези цигани, които ти смяташ за българи, скъсаха знамената, за които МОН е платило пари, за да се създадат във всяка класна стая кът със знамената на България и ЕС. И скъсаха ВСИЧКИ знамена във всички класни стаи. Това го зная от съпругата си, която продължава да работи в това училище.

    Като си толкова отворен и способен що не дойдеш да им обясниш на твоите "братя" цигани какво означават тези знамена, защо МОН е дало пари да се направят, защо трябва да има такъв кът, какво е това ЕС? И ако след като им обясняваш цял учебен час, се намери поне един циганин, който да може да повтори отговора на поне един от тези въпроси (няма да искаме от него чак и да го е осъзнал), тогава ела и ми говори, че циганите са българи.

    Явно е, че някой друг малоумник или мошеник те е излъгал, че е лошо да си расист. Излъгал те е просто защото расите си съществуват независимо от това, че на този малоумник, който те е излъгал, това не му харесва. Да твърдиш, че няма раси и съответно между тях няма различия, е точно толкова малоумно, колкото да твърдиш, че Земята не се върти, а се върти Слънцето около нея.

    От ЕС защо не дойдат да ни покажат как се интегрират цигани, ами само си седят в Брюксел и от 2000 км дават акъли, а? Защото от циганите, които са достигнали при тях са успели да разберат какво е това циганин. Само ти и други като тебе, които живеете сред циганите със затворени очи не можете да видите очевадната разлика между истинския българин и един циганин. Но това е и най-лесният път към вциганяването ти - твоето и на мнозина други.

    И прави разлика между гражданство, етнос и религия! Защото българите спазват законите, колкото и да не им харесват (според Закона за народната просвета образованието в България до 16-годишна възраст е задължително) и пращат децата си на училище, докато циганите умишлено ги задържат да не ходят, а после само реват, че са дискриминирани (каква модерна и неразбираема дума!) и че няма работа за тях. А като ги изкараш на улицата да почистят снега и да си заслужат парите само пият кафе, пушат цигари и не могат да заслужат дори и мизерните си помощи.

    Задай си въпроса: Защо бизнесмените не искат да назначават цигани на работа?
    Да не би да мислиш, че бизнесмените са расисти? И нали не смяташ, че са такива малоумници, че да назначат на работа хора, които не знаят, не могат и не искат да работят?

    Ако след такива факти продължаваш да твърдиш, че циганите са българи, значи, че просто си слаб ученик. Но какво да се прави - малцина са отличници...

    РЕЧНИК: ОТЛИЧНИК - човек, който се ОТЛИЧАВА от другите - със знания, с умения, с постижения.

    В резултат точно на манталитета на циганите са и проблемите, които създават на българското общество - раждат по много деца и после ги захвърлят на държавата, тоест на нас, работещите българи да се грижим за боклуците им. А такива заблудени като тебе ги защитават и не искат или не могат да видят ИСТИНАТА. А други пък даже и правят филми за тях. И какво показват с тези филми - ИСТИНАТА или ПРИЧИНИТЕ?

    Разбира се, както посочих по-горе, не повече от 10 % от циганите полагат усилия да се интегрират в българското общество - учат се, трудят се и в резултат на усилията си постигат по-добри резултати от събратята си. Но си остават ЦИГАНИ и никога няма да станат БЪЛГАРИ. Просто защото РАСАТА им не им го позволява, а не защото има расисти като мене. Те сами искат да си запазят расата, а ти си тръгнал да ги интегрираш. Разбира се, има и по-умни сред циганите, които осъзнават всички тези неща и гледат да сменят расата си лека-полека - или осиновяват българчета, или се женят за българи. Това е само от полза за тях, но не и за българския етнос.

    Мисли повече за българското в себе си!

    By Blogger Учителят, at 1/10/2008 4:25 AM  

  • Много хубави думи на автора, но нищо не значещи. Хората били слепи, а видиш ли той се върнал от Канада и прогледнал... ок, така да бъде. Но в какво искаш да убедиш хората?!? Че целта оправдава средствата?!? Ако си наистина патриот и искаш да разбудиш духовете, да събудиш заспалото българско съзнание - ок, браво!
    За мен обаче целия филм си остава пълна манипулация и гавра с вече опетнената от собствената им съдба психика на децата, както от вас - създателите на филма, така и от всички, за които вие пишете, че са ви помогнали. И съжалявам, но благодаря на такива "будители" като вас.

    Защо половината мнения са изтрити?!?

    By Blogger yols, at 1/10/2008 8:03 AM  

  • Изтритите мнения са повтарящи се и пуснати по няколко пъти - спам...

    By Blogger alexo, at 1/10/2008 10:13 AM  

  • порносцената в трейлъра не нарушава ли ето този закон

    Чл. 159. (Изм. - ДВ, бр. 28 от 1982 г., бр. 10 от 1993 г., бр. 62 от 1997 г., бр. 92 от 2002 г.)
    (1) Който създава, излага, представя, излъчва, предлага, продава, дава под наем или по друг начин разпространява произведения с порнографско съдържание, се наказва с лишаване от свобода до една година и глоба от хиляда до три хиляди лева…

    ???

    By Blogger voxy, at 1/10/2008 10:54 AM  

  • Ако Баклава нарушава Чл. 159. (Изм. - ДВ, бр. 28 от 1982 г., бр. 10 от 1993 г., бр. 62 от 1997 г., бр. 92 от 2002 г.), тогава какво нарушава порнографията коята се излъчва всяка вечер по кабелната ТВ?

    Абе....

    By Blogger Peter, at 1/10/2008 2:57 PM  

  • до "the teacher"
    Съгласен съм с теб, че това на филма не е България но е в България, което означава, че това, колкото и да ни е неприято, е част от България.
    Виждам, че коментарите тук са понабъбнали, но айде да направим така:
    1. да си дадем сметка съществува ли отразеното във филма в нашата българска действителност? Всички знаем, че отговорът е "Да".
    2. опитваме ли се да променим тази действителност? Тук отговорите ще са двузначни, но четейки коментарите просто виждам два абсурдни лагера. От едната страна крещят злобарската "vijte se be mrusni bulgari!", а от другата - заровени в пясъка клави "това не е вярно!".
    България не е само витрината. България е И това във филма.
    Не е ли по-добре, като знаем вече за децата в този дом, да измислим как може да им се помогне, и наистина да свършим малко ефективна работа?
    А колкото до порнографията... ми то ние живеем ежедневно в порнография. Като започнете от порнопевиците и стигнете до порнополитиците. А специално "баклава" в никакъв случай не може да се нарече порнография.

    By Blogger Кирил Стоянов, at 1/10/2008 3:12 PM  

  • Към Учителя:

    "Но си остават ЦИГАНИ и никога няма да станат БЪЛГАРИ. Просто защото РАСАТА им не им го позволява, а не защото има расисти като мене. Те сами искат да си запазят расата, а ти си тръгнал да ги интегрираш. Разбира се, има и по-умни сред циганите, които осъзнават всички тези неща и гледат да сменят расата си лека-полека - или осиновяват българчета, или се женят за българи." - Точно това е расистко изказване. Отделно от него, бих се сугласил със вас.

    Расата не позволява нищо на когото и да било, човек сам определя целта в живота си, мотивацията си, и т.н.

    И така...

    By Blogger Peter, at 1/10/2008 3:13 PM  

  • до yols
    Лично аз смятам, че хората, напуснали родината си нямат право (морално) да критикуват родината си в същата степен, в която онези, които не са я напуснали. От друга страна, обаче, те са в много удобна позиция да го правят. Първо, защото на нас сетивата ни закърняват и преставаме да усещаме вонята, да чуваме чалгата и да виждаме насилието (или защото това е толкова непоносимо, че си запушваме носа, ушите и извръщаме очите). Второ, защото ние се страхуваме! За разлика от нас, чужбинските българи не зависят от никого тук и поради това не се страхуват да казват и показват нещата така, както ги виждат. Имат тази здравословна дистанция, която им избистря очите и ума и им дава сила!
    Във всеки случай те имат много по-голямо право да критикуват България и българското, в сравнение с журналистите от BBC. А освен всичко друго на тях им пука!!!
    Поздрави!
    Владо С.

    By Blogger vladosot, at 1/10/2008 3:17 PM  

  • Az v momenta sa6to snimam film i iskam da ti kaja slednoto: ima granici!Izob6to ne si proqvil i kapka kreativnost i ne vijdam kak dori moje6 da se nare4e6 rejisior!Ti si obida za profesiqta. Porno scenite bili i te samo s cel reklama ne moje da sa interesni za normalno misle6tiq zritel. Taka 4e spesti ni pomiqta v glavata si za napred molq. Tova e moeto mnenie kato profesionalist i zastavam tvardo zad nego.

    By Blogger Sofia, at 1/10/2008 5:02 PM  

  • До Кирил Стоянов.

    Ща си позволя да допълня Вашия коментар с цел да доизясня моята позиция, която изложих в предишните си коментари.

    Предлагате да помогнем на тези деца.

    Да, добре е, хубаво е, благородно е и дори бих казал, че е в кръвта на българина да помага на нуждаещите се.

    Но по какъвто и начин да помогнем на тези деца и на други като тях (защото едва ли са само те в България в това положение) ние всъщност само заобикаляме същността на проблема, а не го решаваме от корен, тоест не го отстраняваме като съществуващ проблем. Защото СЪЩНОСТТА на проблема не е в това как живеят такива деца и как се отнасят с тях в домовете - това е само СЛЕДСТВИЕ, а е в това, че ТЕХНИТЕ родители са ги изоставили (като изключим сираците) и то умишлено с цел избягване от отговорността, която трябва да поеме всеки родител от момента, в който става такъв.

    И точно това е СЪЩНОСТТА на проблема - че изоставянето на деца е МАСОВА практика именно сред ЦИГАНИТЕ. И тук никакво затваряне на очите и никакви спорове не помагат за решаването на проблема. Който все още не знае за този обществен проблем (защото той се превръща в проблем именно на цялото общество) нека се вгледа по-внимателно в лицата на децата от който и да е дом за деца лишени от родителски грижи и ще види, че във всеки дом над 90 % от децата са именно ЦИГАНИ. Има и бели деца, тоест българчета, но те са рядкост и предимно са сираци, тоест те не са изоставени от родителите си умишлено. Докато при циганите това е тяхна политика и техен манталитет - живот на кукувица. А ние, българите, понеже сме добри и възпитани, търпим това положение и харчим грешни пари да даваме възможност на тези циганета и те да станат хора.

    Решението на проблема е в това, което българската държава, като всяка друга бяла държава, прави и до сега - да дава възможност за равноПРАВЕН и без дискриминация достъп до обществени услуги като образование, здравеопазване, социални услуги. И никой не може да ме убеди, че циганите са лишени или дискриминирани в това отношение. Даже бих казал, че умишлено са облагодетелствани от съвременните български политици по отношение на социалните грижи.

    Обаче какъв е резултатът? Болшинството цигани НЕ ЖЕЛАЯТ да се учат, да се трудят, да спазват законите и да се интегрират в българското общество. И после някои заблудени българи твърдят, че има расизъм и дискриминация.

    Или накратко казано - ако имаше начин да накараме циганите да се учат и работят, тогава циганетата в домовете щяха да бъдат не повече от 10 % от децата там (колкото са приблизително циганите в българското общество) като общия брой на тези деца и домове щеше да е много по-малък.

    Но проблемът е именно в РАСАТА и МАНТАЛИТЕТА на циганите - те в никоя страна по света не желаят да се учат и да се трудят както белите хора правят това.

    Да не би защитниците на циганите да искат да кажат, че италианската държава е по-малко бяла и по-малко европейска от България като не признава собствените си цигани за граждани на Италия - не им признава граждански права, не им дава право на образование, на здравеопазване, на социални помощи?

    А що се отнася до филма (не мога да го коментирам като филм, защото не съм го гледал) той може само да покаже, че съществува някакъв проблем, но не може да го реши именно защото проблемът е обществен и решението му е по силите на цялото общество.

    И така ще е в България с циганите до тогава